TERCERA REUNIÓ REGISTRE DE JORNADA

TERCERA REUNIÓ REGISTRE DE JORNADA

TERCERA REUNIÓ REGISTRE DE JORNADA

A la tercera reunió sobre registre de jornada, s’ha seguit parlant sobre el que es considera temps de treball efectiu i el que no. També s’ha començat a parlar sobre el tema de desconnexió digital.

Tal com ja vam explicar al darrer comunicat (Resum segona reunió registre horari), el Banc considera que no és temps de treball efectiu, tot aquell temps dins l'horari laboral dedicat a temes personals: connexió a xarxes d' internet, converses particulars, escapades fora del centre per gestions personals, temps de la cigarreta, aturades per cafès....

Quines són les principals discrepàncies que des del SEC volem negociar?

1- Els 15 minuts d’esmorzar: en el cas d’horaris continuats, s’incorporen dins la jornada laboral, però en el cas de les jornades partides, només durant el període que fan horari intensiu a l’estiu. La resta de l’any no es considera jornada laboral.

Des del SEC vam defensar que els 15 minuts d’esmorzar, s’haurien d’acceptar en tots els casos com a jornada laboral, ja que ha estat la pràctica habitual del Banc incloure aquests 15 min com a jornada efectiva i que, per tant, per un tema d’ús i costum, calia mantenir-ho.

2- Els permisos i llicències: es consideren temps de treball efectiu totes aquelles que estan regulades per la llei (permís per defunció, per trasllat…) , però queden fora aquelles situacions no contemplades com pot ser l’assistència al metge per part del treballador (en aquests casos, també per un tema d’ús i costum, demanem que siguin incloses). Si que seria temps de treball efectiu la revisió mèdica que fa l’empresa.

3- Els desplaçaments: aquest ha estat el principal punt de controvèrsia ja que les situacions que es poden produir són molt diverses.

- Desplaçament “in itinere” : temps de treball efectiu
- Desplaçaments per motius de treball (assistència a reunions, visites comercials, desplaçaments a altres oficines…): temps de treball efectiu

Ha quedat obert a la negociació:

- Com es computen els temps de desplaçament en cas dels Asociados i EAO’s;
- Els desplaçaments en cas d’anar directament des de casa a una visita i que comporti major temps que el d’anar a l’oficina;
- Els desplaçaments llargs (tren, avió, cotxe) d’un o més dies i que obliguen a estar a disposició de l’empresa.

4- La formació: el temps de formació obligatòria (que el Banc marcarà dins l’oferta formativa) serà considerat temps de treball efectiu i s’haurà de procurar fer dins la jornada laboral (si no, caldrà l’autorització del responsable i es podrà compensar amb temps de descans).
Formació voluntària: no es considera temps de treball efectiu. Des del SEC volem que quedi ben clar que si és formació no obligatòria, no es pressioni ni es condicioni al treballador a fer-la, fent ús del seu temps personal.

5- Flexibilitat horària: atès que el registre horari comportarà un control més estricte de l’horari dels treballadors, hem demanat que l’empresa accepti un marge de flexibilitat en totes les persones treballadores (de 20 min mínim) sempre complint amb el nombre total d’hores de la jornada diària de cada treballador.

Desconnexió digital

La desconnexió digital està totalment vinculada al registre horari i al dret de les persones treballadores a desconnectar-se de la feina durant el seu temps de descans (fora de l’horari establert, en període de vacances, permisos..). Alguns símptomes lligats a la manca de desconnexió són:

 Burnout: estrès crònic del treballador cremat
 Tecnofatiga: cansament provocat per la contínua exposició a la tecnologia informàtica
 Estrès anticipatori que genera l’espera d’un mail fora de l’horari laboral

Les mesures que el Banc va proposar sobre el tema, en termes generals van se les següents:

1. Comunicacions (correus, whatsapp, telèfon…)

 dret de la persona treballadora a no respondre a cap comunicació un cop finalitzada la jornada laboral, excepte davant de situacions greus justificades que requeriran d’una trucada prèvia al treballador ;
 per part dels responsables, es procurarà no enviar mails de les 20h a les 8h, ni caps de setmana ni dies festius.

2. Reunions: les convocatòries seran dins els límits de la jornada i l’horari i, de manera genèrica, no es convocaran reunions més enllà de les 19h i de les 15h dels divendres i vigílies de festius.

3. Altres activitats (eventos): s’indicarà la voluntarietat si es fan fora de l’horari i sempre amb un avís previ de 48 hores.

4. Formació: preferentment sempre dins la jornada laboral.

5. Sensibilització: es faran accions de sensibilització i formació per respectar la desconnexió digital.

Des del punt de vista del SEC i a l’espera de veure el redactat proposat pel Banc, els termes expressats a la proposta manquen de força i rigor per garantir aquest dret i lluitar contra l’abús de l’empresa pel que fa a la disponibilitat de les persones treballadores, així com contra el presentisme laboral. Caldria una desconnexió automàtica de tots els elements electrònics i de comunicació fora de l’horari laboral.

Es genera un dret per a la persona treballadora però no queda prou clara quina és l’obligació dels responsables de fer que això es compleixi, permetent enviar comunicacions fins a les 20h i acceptant reunions fins les 19h, superant així el marge horari de la pròpia plantilla. Tampoc s’estableix un règim sancionador en cas que es produeixin abusos per part d’algun responsable.

La propera reunió està prevista pel dia 10 de setembre.

Seguirem informant,

 

Leave a Reply



*

Close

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies